Betoni on kestävä ja ympäristöystävällinen materiaali myös maan alle

Betoniputkilla ja -kaivoilla on Suomessa pitkä historia. Käytössä on jopa yli sata vuotta vanhoja putkia. Arvostusta nostaa vielä se, että ne on aikanaan tehty huomattavasti vaatimattomammasta betonista kuin nykyään valmistettavat korkealuokkaiset betonituotteet.

Artikkeli | Sirkka Saarinen 7.6.2019

Maan alla, poissa silmistä oleviin tuotteisiin, kuten viemäriputkiin ja -kaivoihin suhtaudutaan herkästi toisarvoisina. Asiahan pitäisi olla päinvastoin: myös maan alle tarvitaan kestävät, varmat ja ympäristöystävälliset ratkaisut, jotka eivät käytössä aiheuta ikäviä yllätyksiä. Sellaisia ovat tämän päivän modernit betoniputket, -kaivot ja erikoistuotteet.

Ruskon Betoni Oy:n yksikön päällikkö Arto Pesonen nostaa betonin hyvien teknisten ominaisuuksien rinnalle niiden ympäristöystävällisyyden: ”Se ei ole sinällään uutta. Betoniputket ja -kaivot ovat pitkän käyttöikänsä vuoksi ympäristöystävällisiä tuotteita, jotka ovat myös täysin kierrätettävää materiaalia. Mikromuoviongelman laajuuden paljastuttua muoviputkille tarvitaan korvaajia. Se on luonnollisesti betoniputki.”

Kunnallisteknisten tuotteiden osuus suomalaisessa betonibisneksessä ei ole kokonaisuutena järin iso. Toisaalta sillä on erittäin iso kasvupotentiaali juuri muovituotteiden korvaajana. Se tieto meidän pitää saada käyttäjille.

Robotti tekee millintarkkaa

Ruskon Betonin Hollolan tehdas avattiin vuonna 2012, jolloin se edusti uusinta, Suomen olosuhteisiin räätälöityä valmistustekniikkaa. Tehtaassa on käytössä moderni leikkausmenetelmä ja ainutlaatuinen suunnittelutyökalu. Niiden ansiosta EK-putkia ja -kaivoja täydentävät osat, kuten käyrät ja soviteputket voidaan räätälöidä mittatarkasti asiakkaan tarpeiden mukaan.

”Vakiovalikoiman lisäksi myös viemärijärjestelmään tarvittavat kulmaputket ja sovitepalat räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan. Aluksi robotti ohjelmoidaan toteuttamaan toivottu negatiivikappale kaivon pohjakourujen valua varten. Robotti jyrsii EPSistä halutut muodot millintarkasti. Kun negatiivikappale on valmis, se viedään kaivomuottiin ja kaivo voidaan valaa”, hän kuvailee.

Uusi teknologia luo Pesosen mukaan mahdollisuuksia entistä vapaampaan tuotekehitykseen.

Koko artikkeli on luettavissa Betoni-lehden numerosta 2/2019.