Vuosittain Helsingin Suvilahden vanhalla voimala-alueella järjestettävä Flow-festivaali on tunnettu musiikin ohella vahvasta panostuksestaan erilaisiin visuaalisiin elämyksiin. Viime kesänä yhtenä juhlakansan huomion vangitsijana toimi alueelle valettu näyttävä betonikylä, jonka toteutuksen takana oli Hartwall Original Long Drink. Betonikylästä löytyi muun muassa lonkerobrändätty betoniauto, betoninen pingispöytä sekä ”Walk of Grey” -polku, joka muodostui julkkisten signeeraamista betonilaatoista.
– Ajatus betonikylän rakentamiseen oli lähtöisin lonkerolle kansan suussa syntyneistä lempinimistä ”betoni” ja ”betonivesi”, kertoo Hartwallin markkinointipäällikkö Eeva Ignatius.
Betonilaattojen valamisessa Kimi Räikköselle kuului laatta nro 1
Hartwall toteutti betonikylä-projektin yhteistyössä tapahtumatoimisto Lataamon kanssa. Varsinaista festivaalitoteutusta edelsi betonilaattojen valamispäivä noin pari viikkoa ennen Flowta.
– Betonivalupäivään oli kutsuttu tunnettuja ”betonin” ystäviä ja jokaisella mukaan kutsutulla oli vapaus tehdä omasta betonilaatastaan oman näköisensä. Ihmiset innostuivat tästä todella ja laattojen eteen nähtiin paljon vaivaa. Osa oli jopa tuonut omaa rekvisiittaa mukanaan laattoihin kiinnitettäväksi. Ensimmäinen valmistunut laatta kuului itseoikeutetusti Original Long Drinkin brändilähettiläälle Kimi Räikköselle. Ignatius kertoo.
Betonikylä oli yksi kuvatuimmista elementeistä alueella
Betonikylä oli näkyvä ja huomiotaherättävä osa Flow-festivaalien visuaalista ilmettä ja Hartwallin saama palaute oli sen mukaista. Ignatiuksen mukaan festivaalikansa oli haltioissaan toteutuksesta ja betonikylästä tuli yksi kuvatuimmista elementeista alueella. Konseptissa yhdistyi kiinnostavalla ja tuoreella tavalla kaksi hyvin erilaista toimialaa: panimoteollisuus ja betonirakentaminen.
Betoni on kansan suussa vakiintunut lempinimi lonkerolle ja tässä festarikokonaisuudessa yhdistelmä toimi erinomaisesti,
Kivirakentamisessa ja Hartwallin lonkerossa yhdistyvät vanha ja uusi; ne ovat paitsi osa Suomen historiaa, myös tiukasti kiinni nykyajassa. Ignatius näkee tärkeänä brändin ja toimialan kyvyn uudistua.
– Charles Darwin on jo aikanaan sanonut, että ”It’s not the strongest of species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change.” Brändien on muututtava ajan mukana, mutta toki juurista on tärkeää pitää kiinni, Ignatius toteaa.
Betoni on uuden kaupunkikulttuurin materiaali, jolla luodaan tiloja esimerkiksi skeittaukseen, bmx-pyöräilylle, potkulautailulle ja parkourille. Sellaisena se oli erityisen osuva valinta alakulttuureista nousevalle Flow-festivaalille. Nähtäväksi jää, millaisessa roolissa populääri lonkero-betoni -ilmiö on osana tulevaisuuden kaupunkikulttuuria. Kenties ”betoniveden” ja kivipohjaisen rakentamisen yhteistyölle vielä nähdään jatkoa.
Alkuperäinen artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan Betoni-lehden numerossa 1/2019