Kotoilutrendi näkyy rakentamisen markkinoilla

Rakentamisen markkinoilla kotoilutrendi on nähtävillä pienten rakennus- ja remonttiprojektien lisääntymisenä. Kesää kohden kiinnostus pihojen ja puutarhojen laittamiseen on kasvussa: grillejä muurataan ja käytäviä laatoitetaan. Kesä kuluttajapuolella näyttääkin hyvältä, suorastaan vilkkaalta.

Blogi | Tiina Kaskiaro 22.5.2020

Koronan aiheuttamat poikkeusolot ovat saaneet ihmiset viettämään kodeissaan poikkeuksellisen paljon aikaa: pois ovat jääneet niin kulttuuririennot, viikonloppumatkat ulkomaille kuin kyläilyt sukulaisilla. Monissa lajeissa harrastustoiminta on ollut katkolla ja työt tehdään jo tottuneesti etänä. Vaikka yhteiskunta alkaa vähitellen avautua, ”uusi normaali” on kaukana vanhasta, ja kodin ympärille keskittyvä elämä jatkunee vielä pitkään. Tulevan kesän ykköslomakohde onkin monella oma piha, jonka laittamiseen on nyt erityisen paljon aikaa ja intoa.

Rakentamisen markkinoilla kotoilutrendi on selvästi nähtävillä pienten rakennus- ja remonttiprojektien lisääntymisenä. Etätyötä tehdessä tulee uudella tavalla kiinnittäneeksi huomiota kodin puutteisiin, ja työmatkoilta sekä iltamenoilta vapautunut aika on luontevaa käyttää rästiin jääneisiin kunnostustöihin. Myös mökit ja vapaa-ajan asunnot ovat ihanteellista työmaata tee-se-itse -remonttireiskoille.

Kesä kuluttajapuolella näyttääkin hyvältä, suorastaan vilkkaalta. Ihmisten kiinnostus pihojen ja puutarhojen laittamiseen on kasvussa, mikä näkyy mm. pihakivien myynnissä. Grillejä muurataan ja käytäviä laatoitetaan. Verkkokauppa tekee mahdolliseksi vinkkien etsimisen ja ostosten tekemisen kotisohvalta käsin. Kesälomamatkoilta säästyvät rahat voivat mahdollistaa myös pitkään mielessä hautuneet, laajemmat piha- tai mökkiprojektit.

On luonnollista, että kun kotona vietetään enemmän aikaa, sen viihtyisyyteen halutaan panostaa. Aika näyttää, kuinka pysyvästä trendistä on kyse.

Koronan vaikutukset talouteen koskettavat myös rakentamista, ja tulevaisuuteen liittyy epävarmuutta kuten kaikilla aloilla. Myynnin piristyminen kuluttajapuolella on kuitenkin positiivinen signaali, jota on syytä tervehtiä ilolla.