Raide-Jokeri palkittiin vuoden 2023 betonirakenteena

Raide-Jokerina tutuksi tullut Helsingin ja Espoon yhdistävä uusi pikaraitiotie on palkittu vuoden 2023 betonirakenteena. Palkinto on merkittävä tunnustus niin kestävän kehityksen, joukkoliikenteen, infrarakentamisen kuin kaupunkiympäristön kannalta.

Artikkeli | Tia Härkönen 25.1.2024

Raide-Jokeri on ansaitusti palkittu betonirakenteena vuonna 2023. Se on esimerkki siitä, kuinka suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin voidaan vastata innovatiivisella suunnittelulla ja laadukkaalla rakentamisella.

Uusi 25 kilometrin mittainen rata tuo raitiovaunut kokonaan uusille alueille ja tarjoaa vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin lähijuniin. Uuden pikaraitiotien varrella on 34 pysäkkiparia. Linja yhdistää Helsingin Itäkeskuksen, Viikin ja Otaniemen kampusalueet, Aalto-yliopiston ja Keilaniemen metroasemat sekä Oulunkylän, Huopalahden ja Leppävaaran rautatieasemat.

Raide-Jokeri tuo kokonaan uuden rakennetun elementin kaupunkiympäristöön. Tavoitteena on ollut, että pikaraitiotie sulautuu erilaisiin ympäristöihin linjan varrella muodostaen samalla pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän tunnistettavan osan.

Tuomariston näkemyksen mukaan Raide-Jokerin onnistunut sovittaminen olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen on pohjautunut nimenomaan laajamittaiseen betonin käyttöön ja oleelliselta osin myös aiemmin rakennettujen betonirakenteiden muuntojoustavuuteen.

  • Raide-Jokerin linjalle onrakennettu 11 uutta siltaa ja korjattu tai levennetty 9 siltaa.
  • Maaperäolosuhteet ovat edellyttäneet laajamittaisia paalutuksia ja paalulaattojen rakentamista useisiin kohteisiin.
  • Betonisia tukimuureja linjan varrelle on rakennettu yhteensä 17 kohtaan.
  • Raide-Jokerin betonisiin sähkönsyöttöasemiin kehitettiin linjalle tunnistettava umbravärjätty arkkitehtoninen ilme.
  • Betonielementtirakenteisia sähkönsyöttöasemia hankkeessa toteutettiin yhteensä 15 kappaletta

Palkitsemalla Raide-Jokeri -hankkeen vuoden 2023 Betonipalkinnolla kilpailun tuomaristo haluaa kannustaa samalla tulevien infra- ja joukkoliikennehankkeiden toteuttajia panostamaan ympäristön laatuun niin teknisin kuin arkkitehtonisin keinoin.

Suunnittelusta ja toteutuksesta palkitut tahot

Rakennuttaja: Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki, Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy
Suunnittelijat: Ramboll Finland Oy, Sitowise Oy, Sweco Finland Oy
Urakoitsijat: YIT Infra Oy, NRC Group Finland Oy

Pikaraitiotie aloitti liikennöinnin Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä lokakuussa 2023 yli puoli vuotta alkuperäistä tavoitetta aiemmin.