Trukkikuskilla satojatuhansia kiloja haarukassa päivittäin
Saint-Gobain Finlandin tehtaalla Kiikalassa sukunimi Kaivonen on tuttu. Kahi-tiilitehtaalla vuodesta 1997 työskennellyt Hannu Kaivonen aloitti puristinmiehenä, mutta siirtyi pian varaston puolelle trukkia ajamaan. Tehtaalla ovat työskennelleet myös hänen isänsä, tämän veljet sekä isänäiti.
Kuka: Hannu Kaivonen
Työ: varastotyöntekijä ja trukkikuski
Alalla: 23 vuotta
Kalkkihiekkatiiliä ja -harkkoja valmistetaan Pohjoismaissa nykyisin ainoastaan Saint-Gobain Finlandin Weberin Kiikalan Kahi-tiilitehtaalla, jonka tuotanto on noin kymmenen miljoonaa kalkkihiekkakiveä vuodessa. Linjoilta puskee ulos erilaisia kalkkihiekkatiiliä tasaiseen tahtiin, ja isoimmat yksittäiset tiilet ovat jopa 16 kilon painoisia.
Linjan päässä varastolla Hannu Kaivosen työhön kuuluu pakkauskoneen radan tyhjennys ja autojen lastaus. Mies arvioi, että kiireisimpinä päivinä hänellä on trukkipiikeissään lastia satojatuhansia kiloja päivän aikana.
Hannu Kaivosen työura Kiikalassa on pitkä. Työt tehtaalla hän aloitti suoraan ammattikoulusta päästyään vuonna 1997. Metallipuolen levyseppähitsaajan töitä hän ei ole tosin tehnyt päivääkään. Ensimmäiset vuodet Kaivonen toimi puristinmiehenä, jota myös hänen isänsä teki. Parin vuoden jälkeen Kaivonen siirtyi varaston puolelle trukkikuskiksi. Siellä lähikollegana oli jälleen sukulainen, sillä myös setä ajoi trukkia. Tänä päivänä puolestaan yksi Kaivosen työkavereista on hänen isoveljensä – trukkikuski hänkin.
Kaivonen ja muut varaston työntekijät saapuvat tehtaalle perjantaisin aamupäivällä kello 10. Muina arkipäivinä he tulevat aamuvuoroon kello kuudeksi ja iltavuoroon iltapäivällä kello kahdelta. Vuorossa on kaksi työntekijää kerrallaan ja oman vuoronsa aikana kukin ehtii lastata 5-6 autoa.
”Pidän työstäni ja trukin kanssa on mukava hoitaa hommia. Tavarat pakataan ns. tiilipohjalle ja siihen tulee aina letkaan tietty määrä tiettyä tiiltä. Otan niitä neljä kerralla piikkiin ja nostan kuljetusautoon tai sitten pinkkoihin odottamaan lastausta ja lähetystä”, Kaivonen kuvailee rutiinejaan.
Kaivonen pitää työssään siitä, että hommia tehdään paljon ulkona: ”Raitis ulkoilma piristää. Sääolosuhteet toki voivat myös tehdä tepposet. Vaikka meillä auraus toimii tehtaan pihalla hyvin, niin trukkeja on toisinaan haastavaa käsitellä liukkaalla ja lumisella pihalla. Pakkanen ei sinänsä haittaa, mutta liukkaus kyllä saa kuskin pitämään lastin kanssa kielen keskellä suuta.”
Mikä työssäsi on parasta?
Työ on itsenäistä ja omat hommat saa tehdä rauhassa päivän aikana. Tykkään kovasti myös siitä, että saa olla ulkona, eikä vain sisätiloissa tehtaan puolella.
Mikä työssäsi on haastavinta?
Kuljetusautojen pohjat ovat toisinaan huonossa kunnossa. Kuormia on silloin vaikea tehdä hyvin, ja tiililavojen työntö auton perälle tökkii osuessaan epätasaiseen pohjaan.
Mistä olet työssäsi ylpeä?
Meillä on aivan mahtava työporukka. Se on pieni ja tiivis ja teemme saumatonta yhteistyötä.
Kerro jotain, mitä muut eivät välttämättä tiedä sinusta?
Harrastan prätkiä ja moottoripyöräilyä. Jos kelit sallivat, tulen niillä töihinkin. Kotoa Salosta on matkaa Kiikalaan nelisenkymmentä kilometriä. Sen taittaa moottoripyörälläkin mukavasti.
Millaista Suomea haluat olla rakentamassa?
Meidän tiilitehdas on Suomen ja myös Pohjoismaiden ainoa Kahi-tiilitehdas ja kalkkihiekkatiili materiaalina on loistava. Kahi-tiiltä näkisin siksi mielelläni enemmänkin käytettävän.