Betonipumppuautokuski taitaa työmaavalut

Betonin vastaanottoon ja siirtoon on useita vaihtoehtoja. Maallikko ei välttämättä tiedä, miten monipuolista kalustoa betonin käsittelyyn on erilaisissa työmaaolosuhteissa. Betomik Oy:n Juho Kuoppamäki tietää niin hämikset kuin jakelupuomi- ja pumppuautot. Hänen ylpeydenaiheensa on yrityksen 67 metriin yltävä betonipumppuauto, joka on Euroopan toiseksi suurin.

Kuka: Juho Kuoppamäki
Työ: työnjohtaja, betonipumppuauton kuljettaja / linjavastaava
Alalla: rakennusalalla reilut 5 vuotta ja kuljetusalalla noin 8 vuotta

Juho Kuoppamäen työpäivä alkaa aamuvarhain Vantaalta Betomik Oy:n halleilta. Betomik on vuonna 2003 perustettu betonipumppaukseen erikoistunut yritys. Sen varikolla odottaa nelisenkymmentä kuljetuspumppu- /betonpumppuautoa ja Kuoppamäen työhön kuuluu muun muassa varmistaa, että ne ovat aina kunnossa.

”Betomik Oy:n laatustandardien mukaisesti pyrimme pitämään kalustomme siistinä ja nykyaikaisena pitääksemme luotettavuuden ja palvelumme korkealla tasolla”, hän sanoo.

Kuoppamäki on aina pitänyt isoista ajoneuvoista. Miehellä on koulutus kuljetus- ja logistiikkapuolelta ja yhdistelmäajoneuvokuljettajan kokemusta useita vuosia. Betonipumppuauton kuljettajana hän ehti olla viisi vuotta, mutta työtehtävät ovat nyttemmin hieman muuttuneet.

”Toimin enemmän työnjohdollisissa tehtävissä ja satunnaisesti ajojärjestelijänä. Olen myös jonkinlainen yleismiesjantunen täällä varikollamme”, hän naurahtaa.

Betonipumppuauton kuljettajaksi ei ole koulutusta, vaan työ ja kokeneet kollegat kouluttavat uuden tulokkaan.

”Tämä on miesvaltainen ala. Tällä hetkellä meillä on yksi nuori nainen opettelemassa, ja hän onkin ensimmäinen nainen meillä betonipumppuhommissa. Uuden tulokkaan kanssa on aina osaava ammattipumppari, joka opettaa, miten homma hoidetaan koneella ja miten betonin kanssa toimitaan. Siinä käydään perusteellisesti läpi muun muassa eri letkun kokoja, mitä betoneja voi pumpata milläkin letkukoolla tai kuinka kauan voi antaa betonin olla paikoillaan, ettei se kovetu pumppauskelvottomaksi”, Kuoppamäki kuvailee.

Hän muistuttaa, että pumppuauton kuljettaja on vahva ammattilainen. Työmailla vastaava mestarikaan ei aina tiedä kaikkia betoniin ja valun tekoon liittyviä yksityiskohtia.

”Keskimäärin valukeikkoja tehdään 2-4 päivässä. Tähän vaikuttaa paljon se, että keikat sujuvat mahdollisimman ongelmitta ja että valukohteet ovat työmailla valmiina. Työpäivät venyvät usein 10-12 tuntisiksi. ”Yön yli” -valujakin on välillä ja niissä pitää olla vaihtohenkilö. Pumppareiden pitää pystyä tekemään koneille myös huoltotoimenpiteitä.”

Juho Kuoppamäki painottaa, että keli ratkaisee paljon työpäivän kulusta ja onnistumisesta: ”Tämä on pääsääntöisesti ulkotyötä paitsi tunnelikoneilla, joilla työskennellään tunnelityömailla. Puolipilvinen 5-10 -asteinen sää on betonin kanssa työskentelylle paras. Lämpimässä kelissä betoni jähmettyy nopeammin, eikä pumppu jaksa työntää. Jos on kovin kuuma, niin työ on kyllä viisareita vastaan taistelua.”

Mikä työssäsi on parasta?

Pumppuhommissa ja betonialalla parasta on vaihtelevuus. Työmaat ovat hyvinkin erilaisia ja päivän aikana voi tapahtua mitä vain.

Mikä työssäsi on haastavinta?

Toisinaan työmailta tulee huonosti infoa siitä, mitä paikan päällä tarkemmin ottaen tehdään. Jos on vaikka pitkiä linjavaluja, eikä meille ole siitä kerrottu, emme ole osanneet varautua tarpeeksi isolla määrällä linjaletkuja. Niitä sitten odotellaan työmaalle ja tämä on turhaa ajankäyttöä kaikille osapuolille. Mieluummin siis liikaa infoa kuin liian vähän.

Mistä olet työssäsi ylpeä?

Aiemmasta työkoneestani eli 67-metrisestä lippulaiva-ajoneuvostamme, joka on massiivisen järkälemäinen betonipumppuauto ja myös Euroopan toiseksi suurin.

Kerro jotain itsestäsi, mitä muut eivät välttämättä tiedä.

Rakennamme myös porukalla harrasteautoja ja Drifting-autoja kaverin tallilla. Ostin juuri moottoripyörän. Yleisesti kaikki kulkupelit joissa on moottori, kiinnostavat minua.

Millaista Suomea haluat olla rakentamassa?

Työmailla on välillä haasteita turvallisissa kulkureiteissä valukohteille. Omalta osaltani haluaisin lisätä työnteon turvallisuutta kaikilla työmailla ja rakennuskohteissa työtään tekeville. Itse pidän tiukasti kiinni siitä, että kaikki suojavälineet ovat päälläni työmailla työskennellessäni. Esimerkki kantaa.

Betoniaseman laborantilta vaaditaan mittaustarkkuutta ja riittävästi fyysistä voimaa

Sirpa Grundström aloitti Ruskon Betonilla laboranttina keväällä 2019. Hänen pääasialliseen työhönsä kuuluu valvoa betonin …

Betonipumppuautokuski taitaa työmaavalut

Betonin vastaanottoon ja siirtoon on useita vaihtoehtoja. Maallikko ei välttämättä tiedä, miten monipuolista kalustoa betonin k…

Betonitehtaalla prosessinhoitaja osaa betoninteon ja asiakassuhteet

Helsingin Roihupellon betonitehdas on ollut Ruduksen kiireisimpiä betoniasemia viime vuosina. Töitä tehdään kello 6-18 ja tarvi…