Koneinsinöörin tie taivaalta maan alle

Aikoinaan kesätöiden perässä kotiseudulleen Satakuntaan palannut Matias Anttila olisi monen työnantajan mieleen. Kaikesta kiinnostuneen ja innolla asioihin perehtyvän miehen voi laittaa tekemään mitä vain. Tällä hetkellä Köyliössä Emeca Oy:n myynti-insinöörinä työskentelevä Anttila hoitaa maan alle tulevien betonipaalutarvikkeiden myyntitehtävien lisäksi myös tuotannon kehitystä. Lentokonepuolelle erikoistunut Anttila pääsee silti edelleen taivaalle pienkoneen kyydissä apupilottina.

Kuka: Matias Anttila
Työ: Myynti-insinööri, Emeca Oy
Alalla: 7 vuotta

Vuonna 2001 perustettu Emeca Oy on Suomen johtava betonipaalutarvikkeiden valmistaja ja toimittaja. Yrityksen päätuotteita ovat paalujatkokset ja kalliokärjet. Suomen lisäksi yrityksen markkina-aluetta on Eurooppa ja Yhdysvalloissa toimiva Emeca/Spe USA vastaa tuotteiden valmistuksesta Amerikan markkinoille. Muu vienti hoidetaan Köyliön tehtaalta.

Myynnin tehtäviä Emecalle keväällä 2020 tekemään tullut Matias Anttila on yrityksestä ja sen tuotteista ylpeä: ”Vankkaa ja helposti asennettavaa paalujatkosta tarvitaan kohteissa, joissa vaadittavan pituista teräsbetonipaalua ei voida valaa tai kuljettaa yksimittaisena. Emeca-paalujatkokset siirtävät kaiken paalulle aiheutuvan kuorman osapaalulta toiselle heikentämättä paalun kapasiteettia”, hän kertoo.

Tampereelta koneinsinööriksi valmistunut Anttila tuntee yrityksen jo opiskeluajoiltaan, jolloin hän oli yrityksessä kesätöissä. Kun hän ennen viimeisen opintovuotensa alkamista kyseli jälleen kesän kynnyksellä hommia Emecalta, toimitusjohtaja Petri Koivunen esittikin vastatarjouksen vakituisesta työpaikasta.

”Vaikka olin vannonut, etten kotikonnuille enää palaisi, niin kesätyöpaikan perässä täältä sitten itseni löysin. Ja kun esimies tarjosi pari vuotta myöhemmin vakituista työtä, oli tarjoukseen helppo tarttua, koska vaimonikin oli täältäpäin kotoisin. Viimeisen opiskeluvuoden tein päivätöitä tuotannon ja tuotekehityksen sekä laatu-asioiden parissa ja pari kertaa viikossa ajoin Tampereelle opintojen pariin”, hän kertaa.
Anttila on Emecalla paluumuuttaja. Keväällä 2020 hän sai soiton entiseltä esimieheltään, joka houkutteli hänet uudelleen töihin betonipaalutarvikkeiden pariin. Sitä ennen hän ehti olla muualla pari vuotta.

”Työhöni kuuluu nyt tuotannon kehitys ja myynti. Hoidan erityisesti vientimyyntiä ja teen esimerkiksi viennin tarjouksia. Asiakkaitamme ovat paaluvalmistajat. Tuotannon kehitykseen ajastani kuluu puolet. Molemmat kokonaisuudet sekoittuvat kivasti keskenään ja monissa projekteissa työni sulautuvat toisiinsa”, hän myhäilee.

Mikä on työssäsi parasta?

Pidän työni monipuolisuudesta. Meitä on tehtaalla kohtuullisen pieni porukka, joten työpäivääni kuuluu halutessani kaikenlaista tekemistä – ei vain myyntiä tai tuotannon kehitystä. Koen tärkeäksi, että voin vaikuttaa omaan työhöni ja tekemiseen. Halutessa ja tarvittaessa voin olla hommissa tehtaan puolellakin.

Mikä on työssäsi haastavinta?

Töiden aikataulutus taitaa olla itselleni se haastavin osuus. Olen luonteeltani aikaoptimisti ja monesti kuvittelen, että aikaa on erilaisiin tekemisiin enemmän kuin sitten lopulta enää onkaan.

Mistä olet työssäsi ylpeä?

Olen persoonana sellainen, että kiinnostun vähän kaikesta ja tykkään perehtyä asioihin. Pystyn heittäytymään moneen juttuun. Siksi olen varmaankin aina päässyt mukaan monenlaisiin projekteihin ja rooleihin. Esimieskin on tyytyväinen, että minut pystyy laittamaan mihin hommaan vain. Parhaimman mielen saan itse siitä, kun fyysisesti pääsee näkemään työnsä tuloksen. Kehityspuolella tämä konkretisoituu ehkä helpommin kuin myyntityössä. Meidän tuotteemme kun piilotetaan maan alle, niin niitä harvemmin pääsee jälkikäteen näkemään.

Kerro itsestäsi jotain, mitä muut eivät välttämättä tiedä.

Erikoistuin insinööriopinnoissani lentokonepuolelle ja armeijassa olin lennostossa apumekaanikko. Lentokoneet ovat aina olleet intohimoni. Olen kyllä tiedostanut, että sille alalle tuskin päädyn, koska se vaatisi muuttoa pääkaupunkiseudulle. Lentämisestäkin pidän, vaikka itselläni ei ole lentolupakirjaa. Veljeni on onneksi lentäjä, joten välillä pääsen hänen kyytiinsä apulentäjänä.

Millaisen vinkin antaisit alalle aikovalle?

Yleisesti sanoisin, että mikään tekniikan alan opiskelu ei rajoita päätymistä mille tahansa mielenkiintoiselle toimialalle. Oma lentokoneinsinööritaustani ei ainakaan ole haitannut omaa työtäni tai uralla etenemistä. Ja mihin tahansa työhön antaa perspektiiviä, jos ihmisellä on jokin erityinen mielenkiinnon kohde tai harrastus.

Millaista Suomea haluaisit olla rakentamassa?

Kestävä kehitys on tärkeää. Haluan, että Suomi on tulevillekin sukupolville hyvä maa olla. Toivoisin myös, että ympäristöasiat osataan ottaa kattavasti huomioon ja katsoa kauemmas tulevaisuuteen. Välillä itseäni häiritsee, kun valitetaan, ettei pieni toimija voi ympäristöasioissa vaikuttaa. Oltaisiin mieluummin ylpeitä, että vaikka ollaan pieniä, niin ollaan etulinjassa vaikuttamassa ja muut voivat ottaa mallia. Pienetkin teot voivat olla ratkaisevia, kuten vaikka, että minimoidaan hukkamateriaalia ja käytetään hukkaa hyväksi kaikessa missä voidaan. Kesän ja syksyn aikana olemme tehneet Emecalla ympäristöselvitykset tuotteidemme elinkaarivaikutuksista. Vientiä tekevänä yrityksenä sellaiselle on selvästi kysyntää ja monessa paikassa sitä vaaditaan. Hyvä niin.

Koneinsinöörin tie taivaalta maan alle

Aikoinaan kesätöiden perässä kotiseudulleen Satakuntaan palannut Matias Anttila olisi monen työnantajan mieleen. Kaikesta kiinn…

Paalutuskoneen kuljettaja varmistaa perustukset pehmeällä maaperällä

Paalutuskoneet ovat olleet Jyrki Valkilan konetyökavereita jo vuosikymmeniä. Järeän kokoluokan kone toimii Valkilan käskytykses…

Työnjohtajan To Do -listalla kilometri paaluja päivässä

Lujabetonin Pernajan paalutehtaalla työskentelevä Kaj-Mikael ”Micke” Weissman on viihtynyt puolet elämästään paalujen pari…