Ympäristölainsäädäntö ja päästökauppa haastavat laatu- ja kehityspäällikköä
Leca Finland on ollut itsellinen toimija vuodesta 2017 sen jälkeen, kun se irtautui Saint Gobain Rakennustuotteista. Reilut viisi vuotta siihen mennessä harkkojen ja kahitiilien parissa työskennellyt diplomi-insinööri Kari Rajala sai uutta sisältöä työarkeensa kevytsoran parissa. Miehen työkenttä laatu- ja kehityspäällikkönä on laaja sisältäen niin savialueiden kartoituksia, maa-aineslupien hakua kuin päästökauppaa.
Kuka: Kari Rajala
Työ: Laatu- ja kehityspäällikkö Leca Finlandilla
Alalla: 16 vuotta
Espoolainen Kari Rajala työskentelee Koronan takia loppukevään etänä, kuten niin moni muukin suomalainen. Rajalan mukaan työt hoituvat kyllä, vaikka tehtäväkenttä on laaja. Siihen kuuluvat muun muassa Leca-harkkojen ja kevytsoran laadunvalvonta CE-merkkeineen, erilaiset kehitysprojektit, maa-ainesten ottoluvat ja yhteydenpito ympäristöviranomaisiin, uusien savialuiden kartoitusten ja testausten hoitaminen sekä päästökauppa-asiat.
Tietyt Rajalan työtehtävistä tai pikemminkin niiden aikatauluista tulevat viranomaisilta, sekä erilaisista määräyksistä ja lupaprosesseista. Siitä Rajala on tyytyväinen, että työssään Leca Finlandilla hänellä on mahdollisuus kehittää työnkuvaansa ja tehtäviään.
”Käyn toimistotyön lisäksi paljon tehtailla ja työmailla. Mietin aina ennakoiden mihin menen ja sovin ajankohdat. Koronan takia tämä on tietysti jäänyt ja käyn asioita eri ihmisten kanssa läpi lähinnä puhelimitse ja etäyhteyksin. Kuusankosken tehdas on nyt erityisen huolenpidon kohde, koska se tuottaa kaiken kevytsoran. Vältämme tuotannon riskeeraamista, eikä ylimääräisiä ihmisiä tehtaalle pääse. Etänä tehdään nyt hommia niin hyvin kuin voidaan.”
Mikä on työssäsi parasta?
Parasta on töiden monimuotoisuus ja vaihtelevuus, ja että voin tehdä töitä itsenäisesti ja luovasti. Viime vuosina olen saanut paljon uusia tehtäviä. Eteen saattaa tulla yllättäviä asioita, jotka pitää vain selvittää. Työnkuvani on elänyt ja muuttunut lyhyellä aikavälillä paljon. Melkein kuin olisin työpaikkaa vaihtanut, mutta onneksi on omat mahtavat työkaverit pysyneet samoina.
Mikä on työssäsi haastavinta?
Tällä hetkellä erityisesti ympäristöön ja sen lainsaäädäntöön liittyvät asiat haastavat arjessa. Myös uusi päästökauppakausi on alkamassa ja siihen liittyen on tulossa muutoksia toimintatapoihin. Niin lainsäädönnön muutosten oppiminen kuin päästökauppa vaativat paneutumista. En ole juristi, joten kun luen lakitekstejä, pitää todella keskittyä. Asiat ovat itselle uusia, joten tässä mennään vieraalle aihealueella, eikä tämä ole sitä insinööritiedettä, johon olen oppinut.
Mistä olet työssäsi ylpeä?
Olen joka päivä ylpeä työyhteisöstämme, joka hoitaa pienellä porukalla monimuotoisia asioita. Jokainen joustaa ja auttaa toista. Meillä on upea henki ja tekemisen meininki. Lecalla on tapahtunut paljon muutoksia, kuten esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmän vaihtuminen, mutta hyvin porukka sopeutuu ja mukautuu uuteen.
Kerro jotain, mitä muut eivät sinusta välttämättä tiedä.
Ennen opiskeluaikoja pelasin jääkiekkoa ammatikseni. SM-liigan pelejä kertyi HIFK:n paidassa reilu parisataa ja olen pelannut myös kolme A-maaottelua. Jääkiekko on tuonut elämääni mallin toimia joukkueena ja tiedostan vahvasti ryhmädynamiikan tärkeyden. Se, että pystytään toimimaan porukkana ja puhalletaan yhteen hiileen – sen merkitys on valtava. Peliajoilta on tullut varmasti myös rohkeus toimia ja tunkea pää oman mukavuusrajan toisellekin puolelle.
Millaista Suomea haluat olla rakentamassa?
Ympäristöystävällistä, vähempipäästöistä, turvallista ja terveellistä. Näihin haluamme Lecalla vaikuttaa, sillä olemme vahvasti sitoutuneet ympäristöasioihin. Pyrimme osaltamme tuottamaan ja rakentamaan terveellisiä rakennuksia materiaaleilla, jotka ovat pitkäikäisiä ja jotka kuormittavat mahdollisimman vähän luontoa. Olemme innostuneita kiertotaloudesta, ja siitä miten Lecalla pystymme kierrättämään tuotteitamme ja jatkamaan niiden elinkaarta. Kaiken ympäristöystävällisen toiminnan ja kierrättämisen merkitys kasvaa ja näen, että tässä pitää olla askeleen edellä, eikä seurata jälkijunassa.