Vt 12 ja Liipolan tunneli

Liipolan tunneli on Suomen maantieverkoston neljänneksi pisin tunneli ja toiseksi pisin moottoritietunneli. Sen rakennustyöt aloitettiin vuonna 2018. Tunneli on Lahden eteläisen kehätien kallein ja merkittävin yksittäinen kohde.

– Hankkeessa on läpikäyty tarkkaan aiempien pitkien tunneleiden rakentamista ja käyttöönottoa ja pyritty ottamaan opiksi muista hankkeista, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.

Liipolan tunneli kostuu kahdesta 10,5 metrin päässä toisistaan sijaitsevista ajoneuvotunnelista, joiden välissä kulkee erillinen pienempi huoltokäytävä.

Tunnelin urakoinnissa oli mukana lahtelainen muuraustöihin erikoistunut KJL Muuraus Oy, jonka vastuulla oli yhdyskäytävien ja muuntamokeskuksen muuraukset. Yrityksen urakka-aika oli seitsemän kuukautta. Sen aikana tehtiin yhteensä 1 220 neliötä harkkorakennetta, joista 1 100 neliötä tehtiin Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:n ja Leca Finland Oy:n MH-200 -muottiharkoilla ja 120 Lammin KK400 Kuorikivi -harkolla. Harkot ladottiin, terästettiin ja valettiin tukeviksi seiniksi tunnelin sisällä.

– Harkkojen etuna tässä projektissa oli niiden kestävyys ja työstettävyys kallion pintojen mukaan, kertoo toimitusjohtaja Joonas Lahtinen.

Haasteet auttavat kehittymään

Lahtisen mukaan muurauksessa kallion ja harkon liittymät olivat erityisen vaativia. Niissä tarvittiin aikaa vieviä sahauksia, tartuntoja ja muotituksia.

Harkkojen logistiikka työmaalle sujui loistavasti. Kuormat saatiin joko suoraan tunneliin tai harkot nostettiin kurottajalla muurauspaikalle. Tunneli on myös olosuhteiltaan hyvä muurauksen kannalta, koska hyvä sää oli vakiona päivittäin. Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:n tehdas sijaitsee Hollolassa Lahden kupeessa, joten harkkojen toimitus läheiselle työmaalle sujui helposti myös täsmätoimituksina.

– Liipolan tunnelin urakka ei ollut sinänsä kovinkaan merkittävä KJL Muurauksen liiketoiminnan kokonaisuudelle, mutta vaativat haasteet ovat tärkeitä yrityksemme jatkuvan kehityksen kannalta, Lahtinen sanoo.

Kolmetoista kilometriä pitkä Lahden eteläinen kehätie avattiin liikenteelle joulukuussa 2020, vuotta arvioitua aikaisemmin. Tänä vuonna tehdään vielä viimeistelytöitä ja viimeinen päällystekerros vuonna 2023.

Vt 12 ja Liipolan tunneli

Liipolan tunneli on Suomen maantieverkoston neljänneksi pisin tunneli ja toiseksi pisin moottoritietunneli. Sen rakennustyöt aloitettiin v…

Laitaatsalmen sillat ovat Suomen suurimmat betonisillat

Suomen suurimmat betonisillat löytyvät Savonlinnasta. Valtatie 14 -hankkeen yhteydessä Laitaatsalmen vesiväylä muutettiin syväväyläk…

Raide-Jokeri-pikaraitiotiehankkeen erikoisratapölkyt

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Radan pituus on noin 25 km, josta noin …

Viherkansi kaupunkilaisille kauppakeskuksen katolla

Syksyllä 2018 Kalasatamassa avautui Helsingin kantakaupungin suurin kauppakeskus REDI, ja kaupunkilaiset pääsivät ihailemaan myös uuden…