Parman kampanja kiritti yli 4000 turvallisuushavaintoa
Koko Consolis-konsernissa on tavoitteena saavuttaa Nolla tapaturmaa -kulttuuri. Työturvallisuuden yleisesti tunnettuina mittareina käytetään muun muassa tapaturmataajuutta tehtyjä työtunteja kohden, tapaturmien vakavuusastetta ja turvallisuushavaintojen määrää. Vuoden 2020 työturvallisuuden kärkiteemaksi nostettiin Suomessa turvallisuushavainnot, joiden määrä oli kääntynyt laskuun Consolis Parmalla.
Turvallisuushavaintojen määrä Parmalla oli ennen vuotta 2020 edellisinä vuosina vähentynyt. Tästä syystä viime vuoden kärkiteemaksi nostettiin yhtiössä turvallisuushavainnot. Tavoitteeksi asetettiin havaintojen määrän kasvattaminen ja niiden parempi hyödyntäminen ennakoivassa turvallisuustyössä. Turvallisuushavaintojen määrän lisäämiseksi lanseerattiin viime vuoden alussa ”Läheltä piti – otetaan opiksi” –kampanja.
”Kampanja tuotti yli neljä tuhatta erillistä havaintoa, mikä on 40 % enemmän kuin edellisenä vuotena. Olen aidosti iloinen tästä havaintomäärästä ja se osoittaa, että henkilöstömme pystyy tunnistamaan tilanteita, jotka voivat aiheuttaa tapaturman vaaraa”, sanoo Consolis Parman turvallisuuspäällikkö Katja Salmi.
”Tehtyjen turvallisuushavaintojen määrällä on suora yhteys tapaturmien määrään. Onnistuimme alittamaan tavoitteemme myös näillä mittareilla”, Salmi iloitsee.
Parman tapaturmataajuus vuonna 2020 oli 5,2 kpl miljoonaa työtuntia kohden.